Loggaliten (2)
Hej på er! Då var andra SM deltävlingen avklarad🤟🏼 Helgen började bra med mycket träning under lördagen. Kvalet bjöd sedan på en 6 sjätte placering där nästintill hela startfältet låg inom en sekund😎 Heat 1: Jag gör en helt okej start och kommer iväg, eftersom banan är smal och trång så vart jag snabbt stängd. Efter två kurvor ramlar föraren framför mig vilket för att jag får vejja gör att inte köra över honom. Det resulterar i att jag tappar toppen. Jag lyckas dock köra ikapp 4an och 3an men slutar på en 5:e placering. Heat 2: Mycket bättre start, drar iväg från sjätte placering till fjärde. Hamnar bakom 3an och försöker mer eller mindre markera för honom att jag ligger bakom och vill förbi (stressa). Efter några varv gör han ett misstag och jag kör om. Planen var annars att göra en omkörning när det var några få varv kvar. Heat två slutar med en tredje placering!🤟🏼 Heat 3: Gör en bra start och hamnar på en andra placering in i första böj. Kör ett varv för att sedan passera 1an. Tog ledningen och hade den några varv, tyvärr hade jag problem med grepp fram vilket resulterade i många ”nära ögat” tillfällen. Jag blir omkörd av han som ligger bakom och det är kontakt😎 har spår över hela armen från hans framhjul🤟🏼 vi ligger kvar men sen får jag ett gediget framhjuls släpp och han lyckas ta sig om🙄. Senare lyckas även 3an köra om mig därav sluta det heatet på en tredje plats. Totalt 4a Blandade känslor! Är nöjd med tanke på hur lite vi hunnit arbeta med chassit. Men känner samtidigt att jag borde ha mer rutin. 📸 @Fototummen @magnus.foto Ha det bäst❣️ Mvh Lukas #37 Stort tack till mina sponsorer @Michelin @kawasakisverige Eker invest Boander Norr markis Vartex @hrc.dekor @fj_racing_suspension @motul
Today’s practice done✅ Qualification and race tomorrow🤟🏼 📸: @anniieets #kawasakisverige @kawasakisverige #ekerinvest @hrc.dekor #norrmarkis @motul #boander #preemnykvarn @vartex.se #sweden
Two weeks until we go for round two🤟🏼 hope for better luck this time😎 #kawasaki #supermoto #stoppie #sweden #racing #teamgreen
Mitt namn är Lukas Karlsson och jag är 17 år gammal och studerar ekonomisk linje på gymnasiet. Jag har kört motorcykel i hela mitt liv och började tävla i minimoto vid 7 års ålder. Efter att ha visat upp min talang som 7 åring fick jag dispens till att köra Honda Academy Cup som 8 åring. Jag har under åren kört en mängd olika motorcyklar och har därför fått lära mig hur man snabbt blir ett med motorcykeln.

När jag var 7 år
började jag tävla i Minimoto , något
som skulle få mina små horn att växa ut. Intresset för att vinna ökade vilket gjorde att jag som förare också utvecklades. Tyvärr hade jag inte fått klart min licens då jag var för ung vilket resulterade i att vi missade första tävlingen. Jag vann de flesta tävlingar jag startade i men slutade som total tvåa i cupen.

Till 2011 lämnade jag minimoto och fick dispens till att köra Honda 100cc. Sjukt kul och med tanke
på att det nu fanns växlar så ökade jag på kunskapen om hur man hanterar en motorcykel.
2015 fick jag dispens igen som 12 åring. Redan första tävlingen vann jag och satte även nytt banrekord på Gälleråsen . Det var hårda fighter under säsongen men det var jag som tog hem första platsen i totalen.
Efter Junior Cup tog jag steget till Moto 3 där jag körde i Team Nordgren racing. Året slutade med yngsta förare i teamet som tagit 3:e plats i SM!

Superbike
Ännu en gång fick jag dispens och den här gången i Superbike SM på Gälleråsen Det intressanta med
Superbike är att mycket styrs med elektroniska hjälpmedel som också de flesta toppförarna använder. Personligen vill jag ha kontroll och valde därför att köra med all elektronik avslagen. Resultatet blev: 6:e och 4:e placering. 

Supermoto
Pappa lånade ut sin KTM 450 EXC, en motorcykel som verkligen inte är anpassad för att pressa hårt på
asfaltbana. Jag satte ett mål och det var att vinna! sagt och gjort tog jag hem alla 3 heaten varav det sista vann jag med 35 sekunders ledning. Efter att ha fått testa en riktig Husqvarna FS 450 kände jag att skillnaden på en riktig tävlingsmaskin och en endurocykel var enorm. Därav kändes det bra att köra 3 sek långsammare första tävlingen än vad vinnaren i elit klassen körde på.

Förutom intresset för att vinna så finns ett intresse för stunting . Jag har stuntat på moped/motorcykel
sedan jag var 12 år och brukar bland annat köra på den svenska MC mässan. Ett ställe där man träffar
mycket folk och syns utåt! Jag har också kört uppvisningar på event hos MC handlare och andra mässor.